Missie & visie

We vinden het belangrijk dat kinderen met plezier naar school gaan en positief zijn over zichzelf en elkaar. We bieden een breed en uitdagend leeraanbod, passend bij het ontwikkelingsniveau, en bieden extra ondersteuning waar nodig. We leren vaardigheden aan die bijdragen aan de ontwikkeling van kinderen tot nieuwsgierige, verantwoordelijke wereldburgers. We hebben oog voor sport, cultuur en gezondheid. Zo zijn we actief verbonden met de wijk en bieden we naast onderwijs ook leuke naschoolse activiteiten aan.

Zo gaan wij met elkaar om

Onze school is een school waar alle kinderen zichzelf kunnen zijn en zich veilig en prettig voelen. Alleen dan kunnen ze leren. We doen veel om sociale veiligheid te bevorderen en om ongewenst gedrag, zoals pesten, te voorkomen. Wij willen een bijdrage leveren aan de sociale en maatschappelijke vorming van leerlingen.

Aan de hand van de kernwaarden Veiligheid, Respect en Verantwoordelijkheid zijn 4 positief geformuleerde schoolafspraken opgesteld. Deze zijn terug te vinden op de posters die in elke groep en in de school hangen. Wij benaderen leerlingen, ouders en teamleden op een positieve manier. We zijn gericht op groei en ontwikkeling.

Leerlingenraad

Kbs de Parel heeft een leerlingenraad. Deze bestaat uit zes leerlingen die alle kinderen van de school vertegenwoordigen. De leerlingen uit de raad, afkomstig uit de groepen 6, 7 en 8, zijn democratisch gekozen door hun medeleerlingen. Ze vergaderen met de directeur en de conciërge en bespreken met elkaar onderwerpen die ze belangrijk vinden. Denk aan thema’s als de toekomst van het onderwijs, duurzaamheid en gezondheid. Daarnaast is er ook 1 leerling van de Parel die ons vertegenwoordigt bij de INOS-leerlingenraad.

Naschoolse activiteiten

Wij vinden het belangrijk dat kinderen na schooltijd ook zinvol en actief bezig. Daarom zorgen wij voor voldoende naschoolse activiteiten die door onze eigen vakleerkracht bewegingsonderwijs en andere partners worden georganiseerd. Zo bieden wij een Rijke Schooldag aan en werken we o.a. samen met Ontdek je Talent en organiseert Breda Actief het project Buurthelden. Ook bieden wij voor de groepen 6, 7 en 8 na schooltijd een huiswerkklas.

Veilige school

Helaas is het soms realiteit dat kinderen te maken krijgen met huiselijk geweld en/of kindermishandeling. Scholen zijn sinds 2013 wettelijk verplicht om een Meldcode te hanteren. Zo kunnen zij sneller en beter ingrijpen bij vermoedens van kindermishandeling. Dat hoort tot de verantwoordelijkheid van alle medewerkers van INOS. De meldcode maakt onderdeel uit van het schoolveiligheidsplan van Kbs de Parel. Je vindt deze meldcode ook op ‘Scholen op de kaart’ van onze school onder het kopje ‘sociale veiligheid op deze school’.

Taalklas volwassenen

De Taalklas Volwassenen vind je op 3 scholen in Breda. Daar geven leerkrachten wekelijks taallessen  aan ouders uit de wijk. Het belangrijkste doel is om ouders de Nederlandse taal te leren. Zo krijgen zij de kans om bijvoorbeeld een oudergesprek te voeren. Of om hun kind te helpen bij het leren.  Ook bij ons op Kbs de Parel is er een Taalklas Volwassenen.