Nieuwe ouders

Denkt u erover om uw kind bij Kbs de Parel aan te melden? U bent van harte welkom! We maken graag tijd voor u en uw kind om onze school, geheel vrijblijvend, aan u te laten zien en om al uw vragen te beantwoorden. U ziet dan zelf hoe het er bij ons aan toe gaat en u ervaart de positieve sfeer. Voor het maken van een afspraak kunt u bellen naar 076 5146369 of mailen naar kbsdeparel_info@inos.nl

Als u als zeker weet dat u uw kind aan wilt melden, dan kunt u zelf of samen met de administratief medewerkster het inschrijfformulier invullen.

Schooltijden & vakantie

Op Kbs de Parel werken we met het 5-gelijke dagen model. Alle kinderen, van groep 1 tot en met 8, beginnen en eindigen gelijktijdig met de lessen. Dit betekent dat de leerlingen hun lunch op school eten. De kinderen eten dit met elkaar in de klas op. Dit vinden de juffen en kinderen heel gezellig! Wat een kind eet, is natuurlijk de verantwoordelijkheid van de ouder(s) of verzorger(s). Wij zien het echter ook als onze taak om bij te dragen aan een gezonde leefstijl en om water drinken te stimuleren. Zo nemen wij ook ieder schooljaar deel aan het schoolfruitproject. Spelenderwijs ontdekken de kinderen dan ook meer over waar ons eten vandaan komt. Tijdens het fruit eten in de ochtend kunt u, uw kind(-eren) fruit/groente mee naar school geven en voor de lunch vragen we om uw kind een zo gezond mogelijke lunch mee te geven.

Om 08.20 uur gaan de deuren open en mogen de kinderen naar binnen. De groepen gaan om 14.00uur samen met hun juf of meneer naar buiten.

Onderstaand ziet u het overzicht van alle vakanties en vrije dagen. Deze vindt u ook terug in de kalender en op onze schoolapp.

Dag

Zomervakantie
6 juli t/m 18 augustus

Ouderbetrokkenheid

We betrekken ouders actief bij ons onderwijs en de ontwikkeling van hun kind(eren);

• we houden leerontwikkelgesprekken met leerkracht-ouder-kind.
  • we nodigen ouders uit in de groep van hun kind(eren) om een kijkje te komen nemen.
  • we hebben iedere woensdagochtend een koffie-uurtje voor ouders.
  • we organiseren thema bijeenkomsten.

Ook vinden we het heel fijn dat ouders ons helpen. Zo heeft iedere klas twee klassenouders en maken we gebruik van hulpouders. Dan kun je bijvoorbeeld helpen bij een Natuurwijsdag of tijdens de Koningsspelen. Iedere maandag en woensdag zijn er twee ouders te vinden in onze prachtige schoolbibliotheek, ze helpen de kinderen graag met het vinden van een leuk leesboek.

Parro

Om alle communicatie zo simpel mogelijk te houden maken we vooral gebruik van de schoolapp Parro. Via deze app wordt u op de hoogte gehouden van nieuws, vragen we om hulp als het nodig is, krijgt u foto’s vanuit de klas en vindt u de jaarplanning. Daarnaast kunt u hier bijvoorbeeld ook uw privacy-voorkeuren instellen, uw adresgegevens aanpassen of inschrijven voor de oudergesprekken.

Ziekmelden

Wanneer uw kind ziek is en niet naar school kan komen, horen wij dit graag. Wij vragen u dit tussen 8.00 uur en 8. 20 uur aan ons door te geven.  Dit kan telefonisch (076-514 63 69) of via de Parro-app.

Op school houden de leerkrachten elke dag bij, welke kinderen er afwezig zijn. Indien het niet duidelijk is waarom uw kind niet aanwezig is, wordt er contact met u opgenomen. Bij herhaaldelijk verzuim schakelen we de leerplichtambtenaar en/of de GGD-arts in. Ook het herhaaldelijk te laat komen rekenen we onder schoolverzuim.

Verlof aanvragen

De leerplichtambtenaar legt op het ongeoorloofde verzuim en dan met name het zogenaamde luxe-verzuim extra aandacht. Extra verlof kan alleen schriftelijk aan de directie gevraagd worden. De school moet de verlofaanvragen registreren en kunnen overleggen aan de leerplichtambtenaar.

Een aanvraagformulier voor verlof is op te halen bij de administratie van school of hier te downloaden en ingevuld op school in te leveren:

Medezeggenschapsraad

Elke school heeft een medezeggenschapsraad (MR). Deze ziet toe op zowel het belang van ouders en leerlingen, als op het belang van de leerkrachten en de school. De MR controleert het beleid en adviseert de directie waar nodig. Omgekeerd kan de directie aan de MR gevraagd en ongevraagd advies geven. Samen vergaderen ze over onderwerpen zoals het koersplan, het formatieplan, het vakantierooster, het schoolondersteuningsprofiel, schooltijden, schoolgids en de begroting.

De MR bestaat uit 2 ouders en 2 personeelsleden. Zij komen 6 keer per jaar bij elkaar. De vergaderingen van de MR zijn in principe openbaar (u bent als toehoorder welkom), maar kunnen voor een deel besloten zijn. De vergaderingen worden aangekondigd op de jaarkalender en in de nieuwsbrief. Voor INOS is er een gemeenschappelijke medezeggenschapsraad, de GMR.

Ouderraad

De ouderraad organiseert samen met het team verschillende activiteiten en vieringen op school.

Ze helpen bij het Sinterklaasfeest, de kerstviering, carnaval en ons jaarlijks Intercultureel feest. Deze raad beheert ook de vrijwillige  ouderbijdrage. De ouderraad vergadert een aantal keer per jaar met elkaar op school.

Lijkt het u leuk om deel uit te maken van de ouderraad om zo mee te helpen aan het organiseren van deze activiteiten? Neem dan gerust contact met ons op.